Filmrecension på gång. Den här veckan tittar jag närmare på en film som ser upp, nämligen Don’t Look Up (2021) med Leonardo DiCaprio och Jennifer Lawrence. Vad handlar filmen om och vilka växlar kan man dra till den nu såhär några år efter att den kom? Astronomerna Kate Dibiasky (Lawrence) och Dr. Randall Mindy (DiCaprio) upptäcker av en slump att en fullskalig katastrof är på väg till jorden med en oerhörd hastighet. Detta försöker de uppmärksamma världen på men ingen vill lyssna på dem. Politiken står i vägen för vetenskapen. Astronomerna står både perplexa, handfallna, gråtfärdiga, och frustrerade över den situation som uppstår i detta vakuum.

Snabbspolning av filmen
Filmen börjar i ett labb där en astronomdoktorand vid namn Kate Dibiasky upptäcker en anomali på skärmen. En komet på väg till jorden och kommer utplåna jorden om 6 månader och 14 dagar. De möter ett motstånd när de försöker berätta om kometen, och filmen handlar om det – framförallt det politiska spelet, billionärers roll i samtiden, och media.
Tankar om Don’t Look Up
Filmen är väldigt snyggt klippt, och foto och ljussättning är fantastiskt. Musiken tar filmen till nya nivåer med sin joviala ton. Manus är fyndigt och replikskiften snabba och lockar fram en allsköns mängd känslor. Filmen är en kommentar på sexism och idioti, och en effektfull sådan. Till exempel hur Mindy blir den som får all cred för kometen, och inte gör något egentligt åt den bilden. Ett annat exempel är hur forskare åsidosätts till fördel för kapitalism och girighet.
”A man’s always got choices! Sometimes you just gotta choose the good one!”
– Teddy Oglethorpe

– ”Fuck it! We’re all gonna die!”
Låt oss för skojs skull säga att skeendet är realistiskt; det kommer en komet mot jorden och vi kommer utplånas om sex månader och 14 dagar.
Hur hade det påverkat ditt liv och livsförande beteende? Den öronbedövande ångesten till trots. Det är inte bara att du dör, allt dör i en våldsam krasch med eld. Därefter ingenting, ingen som sörjer dig eller går vidare. Ur universums synpunkt har du ännu mindre påverkan än vad du möjligen skulle kunna uppnå som en del av mänskligheten. Vi kan för tankeexperimentet låtsas som om något vi gör spelar någon som helst roll för universum.
När jag skriver detta sitter jag på en buss från campus, utanför i höstmörkret skimrar månljus. Vår närmaste himlakropp. Alla tider av fascination för denna lysande uppenbarelse i mörkret. Tänk om vi såg en lysande himlakropp närma sig med det ogreppbara ödet att utplåna oss som gestalt, som koncept och som tidsmarkör. Allt som var tidigare mynnade ut i ett ingenting. Vi ser bara spår av sten i ett evigt mörker. Inte konstigt att man vill bete sig irrationellt och impulsivt.
Feministisk analys
Som vanligt kommer jag titta på filmen utifrån några enkla feministiska analysmetoder och besvara några frågor på vägen. Den här delen av recensionen kan uppfattas som något spoilig när den ger exempel. Men men, det får vi leva med. Hur går det då för filmen?
Bechdel-Wallace
Kan det finnas två namngivna kvinnor i filmen som pratar med varandra (under en substantiell tid) om något annat än en man? Först, vilka namngivna kvinnor har vi? Vi har Dibiasky, och President Orlean, och Evantee, så för ovanlighetens skull har vi tillochmed efternamn på kvinnorna. Pratar de någonsin med varandra? Pratar de med varandra om något annat än en man? Vi kan sätta det här testet i paritet med att de borde prata om den livsfarliga kometen. I en dialog pratar Dibiasky mot andra namngivna kvinnor, men de blir avbrutna eller får manliga språkrör, och det blir inget egentligt meningsutbyte.
Det finns en ytterst kort dialog som går ut på att presidenten säger till (Joslyn) att någon måste ta smällen, och Joslyn svarar att hon säger upp sig det första hon gör imorgon. Där klarade filmen Bechdel-Wallace 3 av 3 frågor.
Mako Mori
Kan det finnas en kvinna i filmen som har en egen story som inte är beroende av en mans story? Ja Kate Dibiasky har en egen story som en man förvisso påverkar (Dr Mindy) men hon driver den framåt för att hon tror på att rädda världen, inte nödvändigtvis för att det är han som också driver samma agenda. President Orlean (Meryl Streep) driver sina helt egna intressen, där skulle vi kunna säga att en man inte påverkar hennes story även om han (Jonah Hill) vill.
Tauriel
Kan det finnas en kvinna som är bra på sitt jobb? Ja, Kate Dibiasky är väldigt bra på sitt jobb, det är en av poängerna med filmen. Att här har vi två astronomer som är väldigt väldigt bra på sitt jobb. Av en slump upptäcker de att en katastrof är på väg till jorden. Presidenten är väl å andra sidan inte alls kompetent i sin roll men å andra sidan, det är inte ofta de är det.
Brie Evantee är bra på sitt jobb, även om man inte ska tycka om hennes jobb. Hon är överkvalificerad i de flesta rum och relationerna, och vet om det.
Willis
Kan vi göra en gender swap utan att storyn bryter ihop? Nej, det tror jag inte är möjligt i den här filmen.
Sexy lamp
Kan vi byta ut någon kvinna mot en sexig lampa utan att storyn bryter ihop? Nej trots hur de blir motarbetade är kvinnorna de mer drivande karaktärerna.
Don’t look up
Although there are oceans we must cross
And mountains that we must climb
I know every gain must have a loss,
So pray that our loss is nothing but time
Mer information om filmen hittar du på IMDB.
Den finns just nu på streamingtjänst, jag föreslår lite Netflix and chill.
Vill du läsa mer om hur jag recenserar film, mitt betygssystem, eller fler filmer jag recenserat; klicka här.