Sjung o gudinna om vreden som brann i peliden Akillevs; här kommer en filmrecension om Troy. Okej jag kan inte skriva hexameter.
Vi har i alla fall tittat på Troy (2004). Men filmen är 20 år? Är det verkligen dags att skriva en filmrecension om Troy nu? Ja jo men kan jag skriva en om Vertigo ska vi nog klara det här med. Dessutom. Historien om Troja har berättats i minst 2700 år gammal. Vi borde nästan kunna historien vid det här laget, eftersom det tillhör vårt kulturella arv. Men för den som inte var vaken på litteraturhistorielektionen i Svenska B har vi alltså Homeros som nedtecknade tolv sånger, varav två är bevarade än idag: Illiaden och Odysséen. Troja baserar sig på Illiaden, Ilios var namnet på Troja och Illiaden är alltså berättelsen om Troja.
Ploten är ganska enkel.
Nu blir det jättespoiligt men återigen, berättelsen är 2700 år. Minst. Vill du skippa klicka här.
![Filmrecension om Troy - Paris och Helena kommer till Troja](https://i0.wp.com/emeliemalmgren.se/wp-content/uploads/2024/11/MV5BMTI3MDM3NTkyMF5BMl5BanBnXkFtZTcwMzY5MTQyMw%40%40._V1_.jpg?resize=1024%2C667&ssl=1)
Illiaden ≠ Troja
Jag vill inleda med att säga att det inte alls är så att jag nu kommer ge ploten till Illiaden. Den skiljer sig avsevärt på många punkter från filmen, men det här är en filmrecension av Troy – inte Illiaden. Så nu åker vi.
Plot i filmen
Den unge prins Paris av Troja tar med sig den grekiske stadskungen Menelaos fru Helena hem från en fest. Om det var av kärlek eller ett bortrövande tvistar litteraturhistorikerna men i filmen är det av kärlek. Helena känner sig vid liv när hon är med Paris. Menelaos blir milt sagt förtörnad och ber sin bror Agamemnon om hjälp med att få hem Helena. (Så han kan ha ihjäl henne.) Agamemnon ser sin chans att utmana hela Troja och hakar på eskapaden med 40 000 greker i släp. Däribland krigshjälten Akillevs.
Vid strandstöten tar Akillevs över en apollonisk helgedom och får av sina mannar den unga prästinnan Briseis (kusin till Paris). Det var ju snällt.
Tvekamp och batalj
Greker och trojaner möts utanför Trojas portar och en tvekamp utspelas mellan Menelaos och Paris, där Paris förlorar. Menelaos vill attackera honom mer men Paris blir försvarad av sin storebror Hector som i sin tur dödar Menelaos. Agamemnon blir jättearg och jätteglad samtidigt och attackerar Troja med allt han har.
Hur går det då? Det går sådär. Akillevs är pissed för på Agamemnon för att denne tagit Briseis från honom. Därmed vägrar Akillevs slåss för grekerna och säger åt sina myrmidoner att låta bli striden. Akillevs kusin/älskare Patroklos tar på sig Akillevs rustning för att få med myrmidonerna, och blir dödad av Hector. Den grekiska hären blir bortjagad från stadsmurarna. Grekerna får återkomma med list några dagar senare. Akillevs är om möjligt ännu mer förbannad och utmanar Hector i en tvekamp, och vinner – och skändar Hector inför alla och alla gudar. Efter en tid ger han tillbaka Hectors kropp till kung Priamos av Troja.
Odysseus roll
Grekerna med den förslagne Odysseus i spetsen bygger en enorm häst av trä som de ger till trojanerna. De lurar dessa att ta med sig hästen in innanför Trojas murar. Efter festligheter i staden över att grekerna farit och de fått en så fin häst till Poseidon går alla och lägger sig. Ur den enorma trähästen klättrar Odysseus och några andra greker ut och öppnar stadsporten.
Briseis dödar Agamemnon med en dolkstöt när han försöker tillfångata henne och göra henne till sin slav (eftersom hennes närvaro höll på att få honom att förlora kriget). Akillevs vill förtvivlat gärna ta med henne därifrån. Paris skjuter pilar i Akillevs häl och njure tills Akillevs dör. Briseis flyr med Paris. I den här tumulten tar Hectors fru Andromache med sig Helen i tunnlar hon fått veta om av Hector.
Troja brinner.
Odysseus ger sig ut på en resa hem till Ithaka men det är en helt annan historia.
Okej det var inte allt som händer men det viktiga för storyn är hur Akillevs blir förbaskad på det mesta. Och hästen. Glöm inte hästen. Eller jag tycker vi ska glömma hästen eftersom den inte alls förekommer i Illiaden utan i Odysséen, där Odysseus har en mycket större roll.
Om man vill fördjupa sig i den historiska kontexten och skillnader och likheter mellan Illiaden och Troja kan man med nöje nörda ner sig i forum. Det kommer en länk på slutet men jag lägger den inte här eftersom det kan finnas de som hoppat hit:
Filmens estetiska värde
Den här programpunkten vill jag ta in för att diskutera olika stilistiska grepp som Wolfgang Petersen tog med sig in i den kreativa processen. Vi börjar med slow motion. Var det så väldigt nödvändigt? Filmen är nästan tre timmar lång? Behöver vi se kampscener i slow motion? Det känns nästan som ett filmiskt grepp som gjordes för att man kunde. Ingen frågade sig om man borde.
Vi kan också tala om det pålagda ekot i alla talscener. Det blir störande i ljudbilden när scenen utspelar sig i en stor sal, men bara påfallande löjeväckande när samma eko återfinns i en liten välmöblerad hall eller ett tält i grekernas härläger. Ja vi är inomhus men det ekar inte så förbannat för det.
Det finns en rad historiskt inkorrekta saker i filmen, men hej den baseras på en myt. Vi behöver inte grotta ner oss i sköldformer, hjälmplymer, eller myntfot. Jag tycker det är beklagansvärt att den trots ansatsen inte är närmare myten utan fabulerar fritt. Filmen landar så att säga någonstans mittemellan och klämmer sig in lite obekvämt. Det blir varken hugget eller stucket. Det blir petat på.
Estetiskt är filmen något att ha. För den som beundrar en vältränad fysik med olja på kan det finnas goda ögonblick under dessa timmar. Otaliga är de män som hos sin personliga tränare svarat att de vill ha Brad Pitts fysik från Troja. Ja när de inte vill ha den där 300-fysiken från Sparta. Det är okänt om de kommer få samma spänst som Pitt.
![Filmrecension om Troy - Akillevs och myrmidonerna anfaller](https://i0.wp.com/emeliemalmgren.se/wp-content/uploads/2024/11/MV5BMTY1NDYxMDA3MV5BMl5BanBnXkFtZTcwMDc4MTQyMw%40%40._V1_.jpg?resize=1024%2C742&ssl=1)
Feministiska analysmetoder
Som vanligt tittar jag på filmen utifrån flera olika feministiska analysmetoder för att i min filmrecension om Troy uppmärksamma hur män och kvinnor porträtteras. Dessa analysmetoder kan även användas för att att formulera mig kring etnicitet etc. Det är väldigt många krispigt blåögda greker och trojaner. Men nu tittar jag på den högst binära uppdelningen av män och kvinnor och hur de porträtteras i filmen.
Vi kan utgå från att det finns väldigt många män i den här storyn. ”Men den handlar ju om krig” menar någon. Som om ingen kvinna påverkades av krig.
Bechdel-Wallace
Kan vi möta två namngivna kvinnor, som talar med varandra, om något annat än en man. Ja rent krasst finns det en dialog mellan Andromache och Helena på slutet där den ene säger till den andre att hon ska följa med in i en flyktväg. Men räcker det? Filmen är 2 timmar och 37 minuter lång. Det är ganska många timmar för att en sekundlång dialog ska kännas substantiell.
Willis
Kan vi göra en gender swap utan att hela historien faller ihop? Nej. Gud nej.
Mako Mori
Finns det en kvinna i filmen som har en egen story, en story som inte är till för att stärka en mans story? Nej. Alla kvinnor existerar i relation till männen och speglar deras känslor.
Tauriel
Finns det en kvinna i filmen som är bra på sitt jobb? Nej ingen alls.
Sexy lamp
Kan vi byta ut en kvinna mot en sexig lampa utan att historien faller isär? Ja, flera stycken.
Snabbspolningen
Vi kan glädjas åt att Sean Bean spelar en roll där han inte dör inom 20 år från filmens början.
My dudes, sa regissören, om ett år ska vi spela in en film från en tid innan saxar så jag vill att ni sparar ut varsin hockeyfrilla. Några av er kommer vi sätta peruker på men vi behöver hockeyfrillan.
My dudes, har ni hängt med såhär långt? Bra, det finns minst förtielvatusen forumtrådar om sannolikheten och den historiska korrektheten i Troja och Illiaden och vill man så kan man ägna sig åt en av dem. Det var ett nöje att fördjupa nörderiet något med andra nördar åren efter filmsläppet >> skalman.nu.
Vill du veta mer om hur jag bedömer film, eller läsa en till filmrecension?
Klicka här för att ta dig till /film.